X
تبلیغات
دخــــتــــــــر بـــــــــــهـــــــار - دیانت زرتشتی (1)
ایـنـجا واژه هـایـم غـوغـا کـرده انـد ...

مطالعاتم رو از زرتشت شروع کردم . راستش دلیلش تنبلیم بود . آخه رفته بودم چند تا کتاب بخرم در مورد مسائل دینی که البته خریدیم و دیدم کتاب دیانت زرتشتی ۱ از همش کم حجم تره و اول خوندن اون رو شروع کردم . راستش نظری ندارم اما تصمیم گرفتم مسائل جالبش رو اینجا بنویسم . بالاخره وقتی کسی به دیگران پیشنهاد میده خودشم باید رعایت کنه دیگه .

بنا بر اطلاعات هر چند ناقض در مورد زرتشت ، گفته می شود که زرتشت - پیامبر ایرانی - که کتاب مقدس وی اوستا می باشد ، از مشرق ایران زمین ظهور کرده است و ظهور این پیامبر تقریباً مطابق با پایه گذاری سلسله ی هخامنشیان و حدود ۶۰۰ سال قبل از میلاد مسیح بوده است .

منابع اطلاعات غرب از مذهب ایران باستان

بر اساس تلاش های بی وقفه ی زبان شناسان و دانشمندان و البته مستشرقین دانمارکی ، آلمانی و هلندی متون اوستا تا حدودی ترجمه شده است . این متون با کمک زبان پهلوی ترجمه شده است . زبان اوستا در اصل با زبان فارسی کهن که زبان رسمی دربار هخامنشیان بوده است تفاوت دارد و نوع خاصی است که به سمت زبان "مادی" متمایل شده است . متون اوستا که در مراسم و عبادات زرتشتیان به کار برده میشد عبارتند از :

۱ . یسنا ( Yasna ) : این کلمه به معنای پرستش خداوند با قربانی ، دعا و نیایش است و در مراسم مذهبی نیز به همین نام تلاوت می شود و شامل مطالبی در مورد ستایش نیروهای ایزدی است . بعد از آن مراسم پرگر ( Paragra )  صورت می گیرد که همان گرفتن شیره ی درخت هوما است که اکسیر جاودانگی نام دارد و آن را با آب تقدیس شده و شیر بز مخلوط می کنند و می نوشند و بعد فصول مختلف یسنا خوانده می شود . مثلا ً در فصل 97 آریامن که محافظ و نگاهدارنده ی زنان و مردان جامعه می باشد مورد ستایش قرار می گیرد و در فصل 56 سروش که الهه ی شنوایی و اطاعت در بین انسانهاست ستایش می شود . آخرین قسمتی که از یسنا خوانده می شود ستایش آتش مقدس اهورامزدا - خدای دانا - و آب حیات بخش می باشد .

2. ویسپرد ( Visprat ) : که در ستایش رتوها یعنی محافظان و حامیان طبقات مختلف موجدات است .

3. وندیداد ( Vendidad ) : که در لغت به معنای قانون ضد دیوان ( دیوها : الهه های بدی و پلیدی ) است و شامل مجازات انواع گناهانی که انسان علیه موجدات خوب مرتکب می شود می باشد و طرق مقابله با پلیدی و زشتی در آن دیده می شود . بنا بر این عقاید 2 فرمانروا در دین زرتشت وجود دارد که یکی اهورامزدا - خدای دانا - و دیگری اهرمین یا انگره مینئو که به ترتیت خدای خوبی ها و قداست ها و بعدی خدای رذیلت ها و زشتی ها می باشد و در اینجا اهورامزدا به زرتشت می گوید که بهترین ممالکت را به وجود آورده است و اهریمن درصدد نابودی آنها برآمده است و باید با آن مبارزه کرد . در واقع هر زرتشتی یک سرباز در رکاب مبارزه با بدی ها و خدمتگزار اورمزد ( اهورامزدا ) می باشد .

قسمت بعدی در وندیداد در مورد بیماری هایی است که انگره مینئو به وجود می آورد و زرتشت درباره ی درمان آن توسط اهورامزدا سخن گفته است . این کتاب شامل کفاره ی گناهان است که شخص باید بدهد و یا تنبیهات بدنی را متحمل شود و در آن هر نوع گناهی که ممکن است در اثر نخواندن دعایی خاص یا تماس بدن با جسم پلید باشد و هم چنین در آن انواع آلودگیها و طهارت ها نیز ذکر شده است .

4. یشت ها ( Yast ) : که سروده هایی در باب ستایش ایزدان ( الهه های قابل ستایش که همگی ستایش می شوند و شامل الهه های مختلف می شود و بزرگتر و والاتر از همه ی آنها اهورامزدا می باشد . در واقع این الهه ها هر کدام الهه ی خاصی مثلاً الهه ی آتش است و اهورامزدا منشا تمام خوبی ها و نیکی هاییست که به انسان می رسد . ) است . این باور وجود دارد که اورمزد همراه با خود الهه هایی را خلق کرد و آنها را شایسته ی ستایش قرار داد . مثلاً آتش و یا گاو که انسان از او تغذیه می کند .سروش ( الهه ی نظم و اطاعت الهی ) ، اشی ( الهه ی شادی پرهیزگاران ) ، بهرام ( الهه ی پیروزی ) و ... می باشند و در آخر باید گفت که میترا الهه ای است که روح محافظ پرهیزگاران است و مورد ستایش قرار می گیرد و در هنگام فوت کسی بر او خوانده می شود .

کتاب مقدس زرتشتیان شامل اوستا که محتوی متون مذهبی و زند ( به معنای آگاهی ) در تفسیر و توضیح این متون است . در اینجا میبینیم که اهورامزدا ابتدا جهان معنوی و روحانی را خلق کرد و سپس آن را به شکل جهان مادی در آورد . در واقع جهان مادی ، منشایی معنوی دارد و باز هم به صورت معنوی خود تبدیل می شود و توجه به این امر ، باعث توجه به اهورامزدا که خالق آن است می شود و این کیفیت گاتی نام دارد .

{ در این قسمت من خلاصه ای از نوشته های این کتاب را با برداشتی کاملا شخصی می نویسم : دلیل در دست نبودن اوستای اصلی : بعد از ورود اسلام به ایران ، زرتشتیان در سختی به زندگی خود ادامه دادند . عده ای از آنها به هندوستان سفر کردند و در آنجا با لقب "پارسی" به زندگی پرداختند و عده ای در ایران ماندند و به آیین خود وفادار ماندند . اوستایی که بعدها به دست موبدان رسید و با زبان پهلوی است ، به معناهای آن توجه خاصی نداشتند بلکه صرفا خواندن و حفظ بودن آن را وظیفه ای مذهبی می دانستند . در توضیح این مطلب باید گفت که اوستا در زمان زرتشت به حالت گفتار بوده است و بعدها ( شاید در زمان ساسانیان ) به شکل مکتوب در آمده است و موبدان که تمامی متون را حفظ بودند و فراموش کردن آنها را گناهی نابخشودنی میشمردند ، آنها را به کاتبان دیکته می کردند . اما در آن زمان حروف پهلوی که دارای صداهای مختلف بود مورد استفاده قرار می گرفت و به طور صحیح خوانده می شد اما در نوشتن آن ناخودآگاه مرتکب گناه و اشتباه شده اند . مانی موسس دیانت مانوی می گوید : (( زرتشت به خدمت ویشتاسب آمد و دیانت خود را عرضه کرد و پیروان درست کار انتخاب نمود ولی کتابی ننوشت و پس از مرگ او پیروانش کلمات را به خاطر سپردند و از آن کتاب نوشتند . و هم چنین ویشتاسب به زرتشت ایمان آورد و دینکرد در این باره می گوید که وی اوستا را بر طبق گفتار وی روی کاغذ آورد و بعدها این کتاب به دست مردم عادی افتاد و مغلوط و مغشوش شد . )) }

اصول و عقاید زرتشت

  • قبل از زمان زرتشت مردم به نوشیدن شیره ی درخت هوما می پرداختند در نتیجه بسیار م س ت می شدند و جنگ راه می انداختند و با حالتی نیمه وحشی به کشتار حیوانات اقدام می کردند اما زرتشت این کارها را قبیح و در خلاف تحقق اهداف اورمزد دانشت و آنها را تعدیل کرد .

 

  • به عقیده ی زرتشت در جهان همواره دو نیروی خوبی و پلیدی در حال نبرد با یکدیگر می باشند و انسان کسی است که باید این نبرد را به پایان ببرد .

 

  • زرتشت لازمه ی هر عبادت و نیایشی را ایجاد حیات پاک شخص و یاری دادن اهورامزدا می داند .

هم چنین به عقیده ی زرتشت ازدواج با اقارب کاملا ً مشروع بوده و این مسئله در کتاب ایمیت اشوهشتان که شامل رسوم و آداب دیانت زرتشتی است نیز ذکر شده می باشد . در این مجموعه بند 24 آمده است : مردی که او را خواهری می باشد از پدر و مادر با موافقت خواهر پذیرفتار گردد که خواهر را به زنی بگیرم.۲

اندرزهای دینی:

{ این اندرزها 53 تا هستند و من مهم ترینش را که مادر بقیه است را می نویسم . اگر کسی مایل به دانستن بقیه بود به کتاب دیانت زرتشتی ترجمه ی دکتر فریدون وهمن صفحات ۹۵-۱۰۰ رجوع کند . }

هر کس که به ۱۵ سالگی رسید بر اوست که بداند کیستم ؟ به که تعلق دارم ؟ از کجا آمده ام ؟ به کجا باز خواهم گشت ؟ از کدام پیوند و نژادم ؟ وظیفه ی من در این حیات خاکی چیست و پاداشم در جهان آسمانی کدامست ؟ از جهان آسمانی آمده ام یا زمینی بودم ؟ به اهورامزدا تعلق دارم یا به اهریمن ؟ از آنِ ایزدانم یا دیوان ؟ به گروه نیکان پیوسته ام یا بدان ؟ انسانم یا دیو ؟ راه چندتاست و دینم کدامست ؟ سودم در چیست و زیانم در چه ؟ دوستم کیست و دشمنم که ؟ اصل نخستین یک است یا دو ؟ نیکی از که است و بدی از که ؟ روشنایی از آن کیست و تاریکی از آن که ؟ بوی خوش از کیست و بوی گند از که ؟ داد که است و بی داد از که ؟ بخشایش از کیست و ناآمرزشی از که ؟

۱ : نوشته ی پروفسور کای بار ، پروفسور آسموسن و مری بویس . ترجمه ی دکتر فریدون وهمن .

۲ : دیانت زرتشتی صفحه ی ۹۴

 

بقیه ی مطالب شامل عبادات و ... را تا چند روز دیگر می نویسم .

هاله حرف جالبی می زد . می گفت اگه یک کتاب رمان ایرونی با مضامین عاشقانه با نام های عشق من و مای لاو و عروسک من و چه قدر بی تو سردمه و امثالهم * چاپ بشه ، به چاپ ۲۰ ام میرسه حالا یک کتاب که توی خارج ملت قورتش میدن ، تو ایران به زور همون دفعه اول هم چاپ میشه . جالبه ها !

 * : همینجوری اسم این کتابها رو نوشتم . شاید اصلا کتبی به چنین نام هایی وجود نداشته باشه .  تراوشات عاشقانه ی ذهن خودم بود .

 

 

+ پنجشنبه دهم تیر 1389- 13:21 - سـ ـانـ ـیـ ـا |

me